Cum sa devii matinal

Dormi devreme pe la 9 seara, iti rogi colegul de camera sa te trezeasca sau iti setezi mai multe alarme doar in speranta ca te vei trezi mai devreme si tot nu functioneaza?

morning person

 

 

 

 

 

 

 

 

Poate in speranta de a experimenta un rasarit ca in filme le-ai incercat pe toate si chiar daca blestemata de alarma continua sa sune (pe un ton atat de enervant) o amani de cel putin cinci ori pana sa te trezesti.

Cu siguranta nu esti singurul in aceasta situatie, insa poti face ceva ca sa schimbi asta.

Somnul si rolul sau

Probabil nu este surprinzator ca ceea ce se intampla seara este un factor decisiv pentru reusita de dimineata. Este important sa realizezi ca somnul si trezitul au o relatie cauzala. In ziua de astazi, oamenii de stiinta au descoperit ca nu este atat de necesar sa scurtezi sau sa prelungesti somnul, ci sa ii imbunatatesti calitatea.

Poti citi mai multe despre ce se intampla in timpul somnului, fazele somnului si cand este cel mai calitativ somn in acest articol.

Pasare de noapte sau o persoana matinala?

Faptul ca suntem mai activi noaptea sau dimineata are legatura cu ceasul nostru biologic, pe care il avem din nastere. Desigur, in timpul adolescentei, din cauza schimbarilor hormonale, ritmul nostru de somn poate a deviat putin de la traseul normal. Regimul nostru de somn depinde si el de activitatile noastre sociale si de munca depusa in timpul zilei. Majoritatea adultilor, multumita programului lor zilnic, se culca si se trezesc devreme, in timp ce adolescentii pot fi numiti fara ezitare "pasari de noapte". Insa un factor important este obisnuinta organismului nostru la mediul in care ne aflam zilnic.

Totusi, nu genetica determina daca suntem sau nu o pasare de noapte sau mai degraba matinali. S-a observat ca mai mult de jumatate din populatia lumii nu se incadreaza in nici una dintre aceste categorii. Acesti indivizi pot sta treji cu doua ore mai mult, in timp ce dimineata se trezesc cu cateva ore mai devreme fara nici o problema. Daca nu suntem intr-unul dintre aceste doua tabere, este foarte simplu sa ne cream un nou regim pentru a fi matinali de exemplu.

Daca esti o pasare de noapte iti va fi foarte dificil, iar pe termen lung probabil imposibil. Si vice versa.

Matinali - Sfaturi si secrete simple

Pentru asta este o ecuatie simpla:

Tu + vointa + determinare + sfaturi & secrete = sanse mari de succes

Acestea sunt cateva secrete dovedite si dispozitive care te-ar putea ajuta sa te trezesti la ora dorita dimineata.

  • Seteaza-ti alarma cu max. 30-60 de minute inaintea orei normale la care te trezesti, nu mai mult. Pentru succes pe termen lung si un soc mai putin, taie doar cateva minute in fiecare zi si intr-un final vei ajunge la ora dorita.

  • Indiferent - nu amana alarma. Cercetarile arata ca dupa snooze corpul tau cade intr-un somn mai adanc decat inainte, asa ca te poti trezi chiar mai morocanos.

  • Fa patul si schimba-ti hainele primul lucru dimineata. Alege-ti tinuta. Pijamalele lasa-le pentru o alta zi.

  • Incearca sa folosesti cateva aplicatii pentru alarme care iti solicita sa indeplinesti un task inainte de incheierea alarmei. Eu una am ales ceva cu matematica si credeti-ma, sistemul nervos cu siguranta il trezeste.

  • Gaseste motivul pentru care vrei sa te trezesti devreme. Este important sa stii de ce faci asta si care iti este motivatia. Pentru unii poate fi o sesiune matinala de yoga, stirile de dimineata, un timp pentru a citi o carte, a raspunde la emailuri sau pur si simplu a se bucura de dimineata fara nici o graba.

  • Creeaza-ti propria rutina de dimineata. Scrie-ti fiecare etapa a diminetii pentru a stii ce iti sta inainte si ce trebuie sa faci, fara a lenevi in pat fara vreo idee. Mai mult decat atat, intreg procesul va deveni o rutina pentru tine fara prea multe griji.

  • Pregateste majoritatea lucrurilor cu o seara inainte. De exemplu alege-ti tinuta sau pregateste-ti legumele pentru mic-dejun (pentru ca la 6 dimineata nu vei avea chef de asa ceva).

  • Bea un pahar de apa primul lucru dimineata. Iti va trezi corpul somnoros si va porni digestia.

  • Scrie o lista cu task-uri cu o zi inainte. Scrie pur si simplu ce iti vine in minte ca ai dori sa realizezi in ziua urmatoare, asta te va ajuta sa te concentrezi mai bine si sa fii mai organizat, deoarece nu-ti vei mai uita responsabilitatile din acea zi. Chiar mai bine este daca le sortezi dupa prioritate.

  • Incearca sa nu te uiti in telefon imediat dupa ce te trezesti. Nu doar ca iti va taia din productivitate, ci te va pastra in aceeasi stare in care te-ai trezit. Mi s-a intamplat ca dupa jumatate de ora de social media sa imi dau seama ca nu am o dispozitie buna. Dar sa fie oare adevarat? Sau mintea mea raspunde la stirile negative, viata idealista de pe Instagram sau notificari despre sarcinile de lucru. Chiar si asa, incearca sa eviti asta cat de mult posibil. 

  • Incearca sa ai mai mult timp cu tine. Fii doar tu cu tine, fara nimeni altcineva. Mediteaza sau fa-ti ordine in ganduri, scrie-ti sentimentele pe care le ai dupa ce te trezesti. Iti vei da seama de cum esti exact, fara alte influente externe.

Fa exercitii dimineata

Cum ramane cu trezitul dimineata si exercitiile? Sunt relevante? Da, destul de mult.

Studiile de la Harvard raspund la aceasta intrebare. Antrenamentele permit creierului tau sa secrete un agent chimic numit "factorul neurotrofic" care stimuleaza functiile creierului. Exercitiile facut dimineata cresc rezistenta ta fizica si mentala, asigura energie si sporesc motivatia, ducand la o crestere generala a productivitatii.

Alte beneficii alte antrenamentului dimineata:

  • Imbunatateste metabolismul si arderea grasimilor
  • Motiveaza la un regim alimentar sanatos
  • Ne incepem deja ziua intr-o nota pozitiva
  • Un somn mai bun
  • Ne simtim mai bine si in acelasi timp stim ca antrenamentul de pe acea zi este gata.

Totusi, pentru a fi corecti, trebuie sa recunoastem ca in timpul antrenamentelor de dimineata suntem mai predispusi accidentarilor. Poate nu ne incalzim destul si incepem direct o serie de antrenamente grele.

Fiecare parte din zi are avantajele si dezavantajele ei, asa ca este bine sa ne cunoastem si sa ne ascultam corpul. Cand vine vorba de mancare, aceasta depinde de tipul de exercitiu pe care dorim sa il facem dimineata. O miscare usoara cum ar fi yoga sau o plimbare mai rapida sunt recomandate in timpul postului. Inaintea unui antrenament functional intens sau cardio ar trebui sa mancam cel putin o gustare mica, pentru ca vom avea nevoie de ceva mai multa energie.

Asa cum am mentionat mai sus, somnul este o parte integrala a performantei noastre zilnice, asa ca este bine sa ai un somn de calitate si benefic, dupa care exercitiile de dimineata vor merge mai bine. Un smart watch poate fi folosit pentru a monitoriza somnul si antrenamentele.

Trezitul de dimineata poate fi dificil, dar merita.

Uneori poate parea ca am sacrifica mai mult daca ne-am trezit de dimineata. Primele zile cu siguranta nu vor fi usoare, dar se va merita pe termen lung. Christoph Randler, biologist Harvard descrie in studiul sau ca oamenii care se trezesc devreme sunt mai productivi in solutionarea problemelor cognitive si obisnuiesc sa gaseasca o solutie mai eficienta pentru ei, crescandu-le succesul zilnic.

Sunt mari sanse ca daca vei intalni pe strada oameni bine dispusi si zambareti, acestia sa fie matinali.

Dar nu te lasa, chiar daca ai cedat in fata patului calduros si moale de cateva ori. Fii dragut si ai rabdare cu tine.