ANTRENOR PERSONAL – CUM SA IL ALEGI PE CEL POTRIVIT?

Bustiera: Nebbia

Te-ai hotarat sa-ti iei un antrenor personal si sa incepi antrenamentele? Excelent, asa se face treaba! Totusi, este dificil sa iti alegi un antrenor potrivit pentru tine, chiar daca ai de unde alege. 

Cum sa nu gresesti?

Antrenamentul in prezenta unui antrenor profesional este benefic atat pentru incepatori, cat si pentru atletii avansati. Antrenorul vine de-obicei cu un plan complex de antrenament, pentru a te ajuta sa iti atingi obiectivele, sa lucrezi la partile slabe si sa iti intaresti muschii, iti verifica mereu tehnica de lucru, te ajuta sa eviti durerea si dezechilibrul muscular, iti arata cateva exercitii noi si este ghidul tau in lumea sportului.

De fapt, un antrenor bun are cateva roluri:

  • fizioterapeut (una dintre responsabilitati este sa identifice sursa problemelor tale musculare si sa le rezolve)
  • doctor (unele boli pot avea legatura cu sistemul tau locomotor)
  • nutritionist (fara un regim alimentar specific nu poti ajunge la performanta dorita sau la punerea/scaderea in greutate)
  • psiholog (antrenorul tau trebuie sa te ajuta si in pregatirea mentala pentru antrenament, de exemplu sa iti mareasca increderea in tine, sa reduca efectul gandirii negative asupra performantei tale, etc.)
  • om de stiinta (una din rutina zilnica a antrenorului tau este sa citeasca studii despre antrenamente si nutritie)
  • prieten (da, poate e un pic exagerat, insa ar trebui sa va intelegeti foarte bine la un nivel personal si mereu sa ai incredere in antrenorul tau)

Imbracaminte: Nebbia

Totusi, de ce sa iti iei un antrenor?

Daca esti incepator, este mereu potrivit sa participi la cateva sesiuni de antrenament cu un antrenor. Iti vor diagnostica sistemul locomotor, astfel ca vei invata unde sa lucrezi mai mult, care e cauza anumitor probleme de sanatate si ce te impiedica sa ai o performanta mia buna.Iti vor crea un plan de antrenament responsabil, pe obiectivele tale specifice. Si vor veni cu exercitii gandite special nevoilor tale si se vor asigura ca le faci corect.

Dupa ce vei finaliza cateva sesiuni de antrenament cu un antrenor, vei simti poate ca nu mai e nevoie sa continui cu el, si ca poti face asta singur de-acum inainte. Insa adevarul este fix invers. Ideal, fiecare ar trebui sa aiba un antrenor personal in viata lor. De-asta este bine sa te antrenezi cu un antrenor de fiecare data, sau cel putin ocazional. Un antrenor ales corect, iti va seta sau modifica planul de antrenament intr-un mod corect, astfel incat sa te pastreze mereu motivat si sa te ajute sa iti atingi obiectivele. Si cel mai important, antrenorul se va asigura ca antrenamentul te ajuta, nu iti face rau.

Din pacate, nu orice antrenor este conform descrierii de mai sus. Aici sunt cateva sfaturi pentru a-i evita.

Imbracaminte: Nebbia

Antrenor nepotrivit

De-obicei categorisesc antrenorii nepotriviti in doua categorii.

In primul grup sunt cei care nu sunt nepotriviti pentru toti. De-obicei acestia sunt antrenorii care au facut un curs de intructor de fitness la o scoala destul de dubioasa, nu sunt interesati in a se antrena atat de mult si spun oamenilor sa faca ceea ce le vine in minte pe moment. Ii gasesti mereu pe la salile de fitness necunoscute, insa uneori se poate sa ii intalnesti si la cele mai populare (chiar daca e greu sa-ti dai seama cum au ajuns acolo, totusi). Ii vei recunoaste prin conversatiile pe care le au mereu cu clientii lor in timp ce acestia doar se plimba usor pe banda de alergare. Iar apoi este o sesiune de zece minute de exercitii la cat mai multe aparate posibile si, din nou, mersul pe banda. Astfel de antrenori pregatesc planul de antrenament pe loc, in timpul sesiunii, in timp ce isi trimit mesaje pe telefon, isi suna bunica sau termina de mancat pranzul sau desertul.

Al doilea grup de antrenori este format din cei care pot fi o alegere excelenta pentru unii, insa nu si pentru tine. In general pentru ca nu ajungi sa te intelegi cu el la nivel personal sau nu iti place stilul lui de antrenament. De exemplu, femeilor nu le place in mod normal sa ridice greutati, astfel ca antrenorii care isi doresc mereu astfel de exercitii de la clientii lor, nu sunt neaparat potriviti pentru femeile care doresc sa inceapa cu ceva usor. Totusi, pot fi excelenti pentru femeile carora le place sa ridice greutati.

Colanti si bustiere: Nebbia

Cum sa-l alegi pe cel potrivit?

Diagnosticare si disponibilitate

Un antrenor personal adevarat efectueaza mereu un test de diagnosticare, screening sau ceva asemanator la inceputul planului de antrenament. Iti arata daca esti fizic bine, daca ai cumva anumite deficiente, de exemplu mobilitate insuficienta, muschi slabiti, etc. Un astfel de antrenor te intreaba de sanatate, de anumite boli sau afectiuni anterioare, de activitatile fizice si dieta ta si despre modul in care iti petreci timpul liber. Mai tarziu, rezultatele testului de diagnosticare trebuie luat in considerare ca prioritar in realizarea planului de antrenament, in timp ce obiectivele tale vor fi pe locul secund. Daca, de exemplu, un tip va vrea ca obiectivul lui sa fie deadlift de 200 kg, insa structura corupului sau nu este destul de puternica sau nu ii activeaza corect spatele, va trebui sa fie invatat toate aceste lucruri prima data si abia apoi sa inceapa sa lucreze pentru atingerea obiectivului sau. Multor clienti le este greu sa accepte asta si prefera sa ia pe cineva care doar ridica impreuna cu ei din prima sesiune de antrenament. Incearca sa treci peste o astfel de gandire si sa-ti amintesti ca un antrenament crescut gradual si sanatos te va duce mult mai departe (cu un risc mai mic de accidentari).

Interes activ in sport

Antrenorul ar trebui sa faca si el o activitate fizica (daca este sanatos). De-asemenea este important ca ei sa fi practicat disciplina sportiva pentru care acum antreneaza (asta se aplica in special antrenorilor specializati, de exemplu in triatlon, inot, etc.).

Pune mereu intrebari

Cum te mai simti, vezi ceva rezultate, te doare ceva, cum esti dupa antrenamentul trecut, cum te simti in general si ce ai mancat? Astfel de intrebari ar trebui sa auzi destul de des de la antrenorul tau personal. Nu le considera un interogatoriu, pentru ca toate aceste intrebari pot imbunatati serviciul oferit de antrenorul tau. Pune si tu intrebari la randul tau. De ce facem aceste exercitii? La ce e buna asta? Cum ma va ajuta asta pe mine sau ce imi va imbunatati? De ce ridic greutatea asta si repet de atatea ori? Un antrenor bun va avea mereu raspunsurile si ti le va oferi fericit, vazand ca esti interesat de antrenament.

Parerile clientilor

Ideal, antrenorul tau are un site oficial, unde poti vedea parerile clientilor lui mai vechi sau actuali. Daca nu exista vreun site, du-te si intreaba la sala sau roaga-l pe antrenor sa te puna in legatura cu cativa clienti ai lui. Daca este increzator in ceea ce face, iti va oferi cu siguranta aceasta informatie.

Confirmat, da, dar...

Aici chiar te poti baza pe zicala "cu cat mai mult, cu-atat mai bine". Fiecare antrenor ar trebui sa detina un certificat de instructor fitness si ar trebui sa continue sa isi imbunatateasca abilitatile si cunostintele. Conteaza calitatea cursurilor si seminariilor la care acesta a participat. Speram ca sunt mai mult decat simple prezente cu care se pot mandri.

Plan de antrenament personalizat

Antrenorul ar trebui sa iti planifice sesiunile de antrenament pe baza structurii tale fizice, sanatatii tale, etc.  Daca vii la antrenament si-ti vezi antrenorul ca face ceea ce poate ai facut si tu ieri, dar cu un alt client, ar putea fi un motiv de ingrijorare. De-asemenea, antrenorul ar trebui sa planifice sesiunile de antrenament in avans, insa sa fie dispus sa le modifice in functie si de nevoile curente (ex.: in cazul in care te doare un brat sau esti foarte obosit intr-o zi, etc.).

Personalitate

Unul dintre lucrurile foarte importante. Chiar si cel mai bun si recunoscut antrenor s-ar putea sa nu fie potrivit pentru tine daca nu te poti intelege nici cum cu acesta. Antrenorul tau pare ciudat, e mult prea strict sau negativ cu tine? Sau nu te simti deloc confortabil in preajma lui/ei? Mai bine gaseste-ti pe altcineva care sa te ajute sa ramai motivat.

Autor: Andrea Skolková

#Fitness #personaltrainer